sâmbătă, 12 ianuarie 2013

Ganduri de iarna...

despre primavara
De cateva zile, m-am apucat sa schitez viitoarea gradina si plantele ce le doresc in gradina.
Cu ocazia asta mi-am reamintit ce greseli am facut anul trecut.
Iata ce mi-am propus in acest an:


Inainte de plantare, semintele trebuie dezinfectate.
Cea mai usoara metoda este scufundarea in apa calda, la o temperatura de 50C pentru minim 10 minute.
La acestea, adaugati metodele prezentate de Constantin in postarea sa despre obtinerea rasadurilor de rosii, precum si metoda prezentata la sectiunea comentarii:
" Se spune ca alternanta cald-rece (un fel de “dusuri scotiene”) fortifica samanta si plantele rasarite din seminte astfel tratate vor fi mai sanatoase si mai putin sensibile la boli. Tratamentul consta in expunerea alternativa la temperaturi diferite: o zi la temperatura de peste 20°C o zi la 2°C. Mai pe romaneste, o zi in frigider, o zi in camera si repetat de vreo 3 ori."

Tot in comentariile din postarea lui Constantin, cineva a scris urmatoarele:
"AdrianBV
Eu dezinfectez semintele (nu numai de tomate) cu Domestos diluat cu 4-5 parti de apa, timp de 5 minute, urmat de o clatire energica cu apa curenta. Chiar am experimentat pe seminte de tomate, ardei si vinete (mai multe soiuri, concentratii si timp) si nu afecteaza germinatia."

De aceasta din urma nu stiu ce sa zic.

Anul acesta am de gand sa dezinfectez toate semintele, indiferent de soi.

Substratul trebuie si el dezinfectat.
Constantin scrie in postarea sa despre proportia elementelor din substrat, 50% mranita, 25% pamant de telina si 25% nisip de rau

La fel si recipientele in care voi planta.
Le voi spala bine cu solutie cu Domestos.

Pamantul ce-l voi folosi pentru insamantare, il voi stropi cu Previcur, infuzie din foi de ceapa, cu ceai de coada calului.
Rasadurile le voi stropi si pe ele cu Previcur, cu ceai de coada calului, cu ceai de musetel.

Vasi a prezentat foarte bine diferitele deficiente ale rasadului aici
Tot Vasi a prezentat modalitati naturale de ajutare a pamantului cu potasiu, azot, fosfor

Anul trecut, am cumparat cateva rasaduri.
O mare greseala, pentru ca mi-au adus boli in curte, pe langa bolile venite de la vecini.
Anul acesta voi produce personal tot rasadul.

Voi avea grija sa fac rotatia culturilor.

Pana la plantare voi strange coji de oua, zat de cafea, foi de ceapa, sprot.
Acestea, inafara de peste, le combin cu pamant si nisip, le las un timp la macerat si adaug o particica mica in groapa de plantare.
Pestele o sa-l pun tot in groapa de plantare, un pic mai jos decat rasadul, acoperind cu un pic de pamant, dupa care voi aseza planta.

Inainte de plantare cu o zi, voi taia cateva ramuri de salcie, o sa le pun in apa calduta si o sa le tin o zi.
Cu aceasta apa o sa ud planta, dupa plantare.
Aceasta zeama ajuta la inradacinare.

Voi incerca sa nu mai pun semintele si rasadurile apropiate.
Morcovul voi incerca sa-l seman mai rar.
La fel si patrunjelul si pastarnacul.
Nu voi mai planta atat de multa salata. A fost foarte multa si a imbatranit, inainte de a manca jumatate din ea.
Si ridichile au fost multe si iuti. Pe deasupra au cam fost atacate de (cred eu) viermele sarma. 
Mazare nu mai pun. Nu a iesit cum ma asteptam eu, sunt sigura ca asta s-a intamplat si din cauza ploilor torentiale de anul trecut.

Vreau sa schimb soiul de vinete.
O sa schimb soiurile de rosii. Desi au fost foarte gustoase, au fost sensibile la boli.
Nu mai pun dovleci de placinta. Au invadat tot, iar baietii mei nici sa nu vada dovleac copt sau placinta de dovleac.
Guliile o sa le pun esalonat. Au fost foarte bune si gustoase. La fel si sfecla rosie.
Voi pune, ca si anul trecut, doua soiuri de morcovi, soiul Royal Chantenay 2 si (probabil) Nantes. Vreau sa incerc si un soi de morcov rosu.

Ma tot gandesc la plasa de umbrire

-va urma-


Daca gasiti ceva in neregula sau aveti idei, nu ezitati sa-mi spuneti.


LATER EDIT:
Iar ninge, serios, cu fulgi mari







12 comentarii:

  1. Asa de complicat e sa-ti faci gradina? Eu credeam ca iei samanta sau rasadul, le infigi in pamant si...gata! N-am stofa de gradinareasa, e clar!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu nu am stofa nici de gradinareasa, nici de cumparatoare de rasad :)))
      Dar ma educ in acest sens

      Ștergere
  2. Eu una n-as zice ca semintele ar fi in halul ala de contaminate cat sa trebuiasca dezinfectate cu domestos. Eu una as incerca cu ceai caldut de musetel :) ajuta si la germinare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Era pe undeva o poza cu un "gradinar" ce-si stropea plantele cu tot felu de solutii purtand masca de gaze, si "daunatorii" din gradina il intebau daca foloseste masca si cand le mananca :)

      Ștergere
    2. :)))
      Am editat comentariul anterior, ca scrisesem cu picioarele :D

      De cand tot citesc despre gradina, am invatat si subsatnte noi, ethrel and co.

      Ștergere
    3. Cea cu domestosul a fost, sa zicem, varful aisbergului :)))
      Daca lumea s-a gandit in stadiul de samanta la Domestos, oare cu le-or stropi in stadiul de planta?

      Ștergere
  3. Vad ca a inceput organizarea si tu o iei foarte in serios. Bravo !
    Dezinfectie n-am facut niciodata, eventual am udat cu ceai de musetel si coji de ceapa. Salcia e buna pentru inradacinare ? Bine de stiut, daca dau peste vreo salcie, o sa ma aprovizionez.
    Peste am citit de la Vasi si as incerca si eu. Tocmai a curatat sotul meu niste dorade si i-am zis, sa puna resturile la radacina unui pom, dar trebuie ingropate bine, altfel vine o turma de pisici din vecini :)
    Deocamdata caut semintele de ardei :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa am gasit pe net, tot cautand metode naturale de ajutare a plantelor.
      Asta am incercat si eu sa zic, ca trebuie ingropate mai jos decat planta, ca altfel, ma gandesc eu, apare si miros de balta, pe langa turma de pisici pofticioase

      Ștergere
  4. Eeee fetelor!!!
    Suna asa rau Domestos, previcur.....bleh!
    Daca solul este bine fertilizat cu compost, mranita, urzica, ceai de compost....plantele cresc frumos si sanatos. Capatana de peste se ingroapa la radacina rosiilor, odata cu cojile de ou, cenusa sau mranita, deci cumva mai adanc.
    Acum, stati cuminti ca vreau sa fac o micuta crescatorie de rame, intr-un container, sa am si pamant de rame :)))))
    Abia astept!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hahaha, deci se simte in aer
      Sa vina primavara!
      Nici eu nu as baga semintele in domestos. Prezentam doar un punct de vedere si ma intrebam cate pesticide or contine oare cele produse de producatori, daca cele turcesti colcaie
      http://www.romanialibera.ro/actualitate/europa/greenpeace-cum-ne-otravim-cu-legumele-si-fructele-din-turcia-258921.html

      Ștergere
  5. Da, e o munca enorma cu rasadurile, nici nu stiu daca as avea atata rabdare. Dar e o metoda SIGURA. Tratate termic semintele vor asigura viitoarei plante o rezistenta fantastica.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asta cautam si eu :)
      Metode prin care sa cresc rezistenta plantelor in fata diferitelor boli.
      Nu vreau sa le umplu de pesticide, pentru ca nu mai vad rostul atunci.
      De ce sa te chinui sa le produci, daca sunt la fel ca cele din piata?

      Ștergere